Beli Emas

Emas adalah Aset yang mampu dimiliki sedikit demi sedikit bersesuaian dengan lebihan wang yang anda ada. Nilainya amat stabil dan sentiasa meningkat dalam jangka panjang berbanding dengan wang tunai. Kestabilan kehidupan anda dimasa hadapan akan lebih terjamin apabila anda mengumpulnya bermula dari sekarang.

Khamis, 15 Mac 2018

Bezanya Cerdik dan Pandai

Orang zaman sekarang pandai mengambil hati anak2 dgn memberi berbagai hadiah harilahir contohnya seperti Teddy Bear, alat muzik dan ada ibubapa yg istiqamah menyimpan wang tunai ke dalam akaun anak2. Ada yg mampu contribute secara simpanan bulanan.

Mereka yg pandai ini mengharapkan 20 tahun akan datang jumlah simpanan akan accumulate (termasuk faedah) kepada RM20,000 mithalnya.

Adakah anak kita yg bijak & pintar akan menghargai sumbangan kita bila beliau berumur 20 tahun akan datang???

Kalau anak itu hanya so..so serupa ibubapanya yg pandai mungkin beliau akan hargai. Kalau anak itu Cerdik pasti dia akan berfikir yg nilai RM20,000 pada 20 tahun yg lepas mungkin boleh beli kereta proton saga cash. Tapi RM20,000 pada usianya 20 tahun sekarang mungkin hanya boleh bayar Downpayment utk kereta yg sama saja.

Dia akan berfikir lagi iaitu bagaimana ibubapa aku tidak Cerdik utk menyimpan 1 gram emas sebulan keatas nama aku. Kini umur aku 20 tahun aku sepatutnya sudah ada 240 gram emas. Nilai 1 gram emas 20 tahun lalu hanya sekitar RM40. Hari ini, selepas 20 tahun nilainya adalah RM182/gram. Jadi jumlah nilai 240 gram ketika ini ialah RM43,680.

Agak2nya Tindakan Ibubapa yg mana yg akan lebih dihargai?
Terpulang.... Kalau anda pandai mungkin simpan wang sudah memadai. Tetapi kalau anda Cerdik sudah semestinya simpanan dalam bentuk Emas lebih menguntungkan utk anak2 tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan