Beli Emas

Emas adalah Aset yang mampu dimiliki sedikit demi sedikit bersesuaian dengan lebihan wang yang anda ada. Nilainya amat stabil dan sentiasa meningkat dalam jangka panjang berbanding dengan wang tunai. Kestabilan kehidupan anda dimasa hadapan akan lebih terjamin apabila anda mengumpulnya bermula dari sekarang.

Selasa, 2 Januari 2018

Hutang Menurut Islam

Tiada Riba Berhutang Menurut Islam. Hutang 10 Dinar Emas Mesti Bayar 10 Dinar Emas. (Itu Tajuk Posting saya di Facebook sebelum ini)

Konsep Sistem Kewangan Islam khususnya dalam memberi hutang adalah bertujuan murni bagi membantu dalam memperbaiki taraf kehidupan mereka yang benar2 memerlukannya sahaja.  Ia memupuk sifat kasih sayang dan bertimbang rasa sesama insan dikalangan yang mampu dengan yang kurang berkemampuan. Yg penting perlu diingat ialah : Hutang dalam Islam hanya dipraktikan untuk mereka yg benar2 Terdesak memerlukannya sahaja.

Tidak seperti konsep Pinjaman Kredit oleh pihak Bank sekarang yang mana sistem keuntungan (riba???) dipraktikkan diatas dasar pihak yg memberi memerlukan sedikit faedah untuk membayar kos pengurusan, operasi dan juga mendapat keuntungan diatas pinjaman modal. Bahkan berbagai bentuk promosi dilakukan bagi menggalakkan mereka yg ingin berhutang.  Lazimnya, pihak yg rugi adalah mereka yg terdesak dalam memerlukan pinjaman kewangan untuk sesuatu tujuan yg akan mereka lakukan.  Konsep amalan seperti ini membuatkan penghutang berkedaan 2 kali terdesak atau rugi iaitu peringkat awal tiada wang dan peringkat kedua dapat pinjaman wang tetapi tertekan dengan kadar faedah yg dikenakan.  Sedangkan hasil pulangan dari wang yg dipinjam belum dapat dipastikan lagi.

Konsep Kewangan Islam yang ternyata Shumul dan tidak seperti konsep Bank. Dalam Islam, yg mampu memberi pinjaman dan penerima pinjaman terikat dengan pembayaran balik pada nilai pinjaman yg sama. Contohnya, A meminjam dari B 10 Dinar Emas melalui satu surat persetujuan bersama untuk membayar balik dalam tempoh 1 tahun. Maka apabila genap setahun A mesti membayar kepada B juga sebanyak 10 Dinar Emas seperti yg dipinjam setahun yg lalu.

Jadi dimana ada keuntungan Konsep Berhutang menurut Islam ini???
Jawapannya :-

  1. “Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan meperlipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” (Q. S. Al-Baqarah ayat 245).
  2. Tidak ada kerugian sedikit pun oleh pemberi dan penerima hutang kerana masing2 mendapat jumlah yg mereka miliki dan perlukan. Walaupun nilai 10 Dinar Emas itu mungkin akan meningkat tetapi ia adalah hak pemberi hutang diatas dasar kalau dia simpan 10 Dinar Emas itu setahun pun kenaikan nilai yang sama juga akan beliau perolehi.
  3. Berbeza dengan pinjaman wang contohnya pinjaman RM10,000 tahun ini nilainya akan berkurang pada tahun akan datang. Pemberi pinjaman akan rugi akibat kejatuhan nilai bila menerima jumlah bayaran balik kelak.
4.    Hadith riwayat Ibnu Majah dari jalan Ibnu Mas’ud dari Nabi SAW:“Bahwa beliau (Nabi SAW) melaknat orang yang makan riba, orang yang menyerahkannya, para saksi serta pencatatnya.” (HR. Bukhari Muslim)



Bagitulah Hebat Nilai Emas dan Kesyumulan Konsep Berhutang dalam Islam. 

2 ulasan:

  1. Apakah Anda membutuhkan kredit yang mendesak?

    * Transfer Sangat Cepat dan Instan ke rekening bank Anda
    Bayar kembali bulan setelah Anda mendapatkan pinjaman di bank Anda
    akun bank
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30) Tahun Panjang
    * Pinjaman fleksibel dan gaji bulanan
    *. Berapa lama untuk membiayai? Setelah mengajukan pinjaman
    Anda mungkin mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 48 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan
    Dari para kru Di perusahaan pinjaman ROSSA STANLEY, kami adalah perusahaan pembiayaan yang berpengalaman yang menyediakan fasilitas pinjaman yang mudah, tulus, serius, korporasi, hukum dan publik dengan bunga 2%. Kami memiliki akses ke koleksi uang tunai untuk diberikan kepada perusahaan dan mereka yang memiliki rencana untuk memulai bisnis tidak peduli seberapa kecil atau besar, kami memiliki uang tunai. Yakinlah bahwa kesejahteraan dan kenyamanan Anda adalah prioritas utama kami, mengapa kami di sini untuk mengurus pemrosesan pinjaman Anda.

    Hubungi perusahaan pinjaman yang sah dan dapat dipercaya dengan rekam jejak layanan yang memberikan kebebasan finansial kepada Perserikatan Bangsa-Bangsa.
    Untuk informasi lebih lanjut dan pinjaman yang diminta untuk mengatur bisnis Anda, beli rumah, beli mobil, liburan, hubungi kami melalui,

    E-mail resmi: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Instagram resmi: Rossamikefavor
    Twitter Resmi: Rossastanlyloan
    Facebook resmi: rossa stanley mendukung
    CSN: +12133153118
    untuk respon cepat dan cepat.
    Silakan mengisi formulir aplikasi di bawah ini dan kami akan menghubungi Anda lagi, Kami tersedia 24/7

    DATA PEMOHON

    1) Nama Lengkap:

    2) Negara:

    3) Alamat:

    4) Jenis Kelamin:

    5) Status Perkawinan:

    6) Pekerjaan:

    7) Nomor Telepon:

    8) posisi di tempat kerja:

    9) Penghasilan Bulanan:

    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:

    11) Jangka Waktu Pinjaman:

    12) nama facebook:

    13) Nomor Whatsapp:

    14) Agama:

    15) Tanggal lahir:

    SALAM,
    Mrs.Rossa Stanley Favor
    ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    Email rossastanleyloancompany@gmail.com

    BalasPadam

  2. I got my already programmed and blanked ATM card to withdraw the maximum of $1,000 daily for a maximum of 20 days. I am so happy about this because i got mine last week and I have used it to get $20,000. Mike Fisher Hackers is giving out the card just to help the poor and needy though it is illegal but it is something nice and he is not like other scam pretending to have the blank ATM cards. And no one gets caught when using the card. get yours from Mike *email: blankatm002@gmail.com you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment +1(301) 329-5298

    BalasPadam