Beli Emas

Emas adalah Aset yang mampu dimiliki sedikit demi sedikit bersesuaian dengan lebihan wang yang anda ada. Nilainya amat stabil dan sentiasa meningkat dalam jangka panjang berbanding dengan wang tunai. Kestabilan kehidupan anda dimasa hadapan akan lebih terjamin apabila anda mengumpulnya bermula dari sekarang.

Ahad, 17 Disember 2017

Cryptocurrency - Bitcoin

Untuk Post pada hari ini aku nak berkongsi maklumat berkenaan satu sistem penggunaan "Wang Dalam Alam Siber" yg popular pada masa ini yg dinamakan sebagai Cryptocurrency atau yg paling hangat disebut sebagai "BITCOIN". Ia sesuatu yg mesti kita tahu kerana urusan keewangan semakin berubah dengan kemajuan teknologi. Wise people used to say that "Intelligence is the ability to adapt to change"

Pencipta Cryptocurrency ini ialah seorang Computer Programmer bernama Satoshi Nakamoto. Artikel Beliau yg menggerakkan konsep Cryptocurrency ini ialah ;- "Botcoin : A Peer - to - Peer Electronic Cash System. Dalam artikel ini Nakamoto memperkenalkan satu idea urusan kewangan secara terus tanpa diurus oleh pihak ketiga. Maksudnya, sebelum ini, Urusniaga melibatkan kewangan dlakukan oleh pihak ketiga seperti Bank atau Syarikat Kredit yg bertindak sebagai pemegang amanah dengan mengeluarkan Letter of Credit, Guarantee Letter, atau bertindak sebagai guarantor.

Jadi Nakamoto menganggap yg urusniaga menggunakan orang tengah seperti Bank akan meningkatkan Unnecessary Cost seperti kena bayar komisen, upah dan duit dipegang pulak oleh pihak ketiga ini yang akan melambatkan urusan, remeh dan lapuk.

Untuk tidak menggunakan pihak2 ketiga ini maka Nakamoto mencadangkan urus niaga dijalankan secara digital berdasarkan porkongsian fail niaga melalui rakan ke rakan (Peer to peer file sharing).

Panjang sangat nie..... tunggu post aku selanjutnya lah...esok2 untuk aku terangkan pula bagaimana ia dilakukan, kaitannya dengan Cryptgraphy (pulak!!!!) dan sebagainya.
heee...heee....heee .. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan